5-10 en 6-10 Blyde Mountain Country House.Hoedspruit en Krugerpark

6 oktober 2017

Na een mooie route, Marcha voor het eerst achter het stuur, aangekomen in Hoedspruit. Hier vrij snel onze lodge voor de komendd twee dagen gevonden: Blyde Mountain Country House. We werden wederom begroet door twee hondjed waaronder n teckel. Na effe zoeken vinden we een mevrouw van de lodge. Het blijkt dat we hier niet aangemeld waren. Ze konden ons niet terugvinden. Voucher ingeleverd. Toch werd er snel een kamer vrijgemaakt en wat voor 1! Hele mooie kamer met hemelbed em klamboe rondom. Een zitje buitem met uitzicht op een tuin, wilde dieren en aapjes in de bomen. Er liep ook een kip. Het hele terrein is prschtig. Ademt koloniaal verleden uit. We laten omze bagage achter en vertrekken op weg naar een tankstation en supermarkt. Dat is een hele beleving en goed oppassen geblazen. Bij t tamkstation staam ze allemaal om je te springen. Op de parking valt ons een arme man lastig die katapulten vrkoopt. Hij "helpt" met inparkeren en bij terugkomst heeft ie onze auto "beveiligd". We hebben hem 10ZAR gegeven. Sneu.
in de Spar kochten we water fris en een saucage roll voor nu. Erg lekker.
Terug in d lodgr krijgen we van Anettie info over te boeken ecvursies. Er is een hippo Yessica the hippo die je kunt voeren, mee op de foto kunt en kunt aaiem. Niks voor ons. Een cheetahcentre blijkt na wat googlewerk ook niet zo diervriendelijk te zijn want je kunt kijken naar de cheetarun waarbij eem cheeta acbter een atomatisvh getrokken stuk stof aan moet rennen. Dan Kruger. Daar willen we heen! We besluiten gamedrive te boeken via haar voor morgen. Een hele dag op pad met Neville, een ranger. Om 6:00 worden we opgehaald! Pffoe. We gaan op aanraden eten bij een restaurant 600m verderop. Blue Mountain heet het. We komen aam bij n beveiligd terrein met bewaling en slagboom. We zeggen day we naar t restaurant willen en mogen passeren. Na een zeer bobbelige omverharde weg komen we asn op n parking. In Blue Mountain bestellen we nacjos en salade vooraf, en schnitzel en steak als hoofd.lgerecht. echter het bleek dat alles hoofdgerecht was dus er wordt in 1x 4 volle bordem eten gebracht! Alles overheerlijk maar veel te veel. De dobkere bediening werkt zich uit de naad voor ons. Zijn zo onderdanig dat we ons ongemakkelijk voelen op momenten. Met grootse complimenten verlaten we t restairant en belovem morgen terug te komen. "Onze" ser eerdter vraagt hoelaat. We weten t nog niet. We kruipen thuis in bed, waar Tijn nog evem eem klapperende metalen deur buiten fixt.

Om 5:15 de wekker! Op safari vandaag. We kleden ons om nadat we oms gebaad hebben in deet. Alles in de ruhzak mee en bij de receptie ontmoeten we Neville. In een busje gaan we mee. 1 uur rijden naar Orpen Gate. Hier enter je Kruger. Nog voor we bij onze ontbijtstop komen ziem we al zebra's en impala's. Geweldig!!! Bij de ontbijtatop bleek t restsurantje verdwenen te zijn en moesten we maar een voorverpakte sandwich nemem. Die erg lekker was! Met thee en koffie op pad. De hele dag worden we overwelmd door dieren. Het spotten en zoeken is een enorme kick. We hebben 4 van de Big 5 gezien: olifant, (zwamgere) leeuw, nijlpaard en buffalo. Ontzettemd gaaf! Bij olifantsrivier vallen omze monden open van het uitzicht. Geweldige vlaktes met water grassem en zandbsnken. Vol met hippos! Een visarend spotten we nog. Later ook nog n krokodil. Geweldige dag vol hoogtepuntem. Een olifant een boom om horen trekken is giga. Neville deed hard zijj best om er iets van te maken. We hadden prive safari en hij wist veel te vertellen. Dankzij hem veel gezien. Op terugweg vertelde hij dat je moest uitkijken voor nijlpaarden en olifanten. Ze brekem gewoon door electic fences. Febeuren geregrld ongelukken.mee. Terug bij de lodge kregen we de peanut biscuits mee die we zo lekker vonden. Dubbel gevoel bij kruger: protectie en tegen stropem. Wel verkopen ze huiden van bijv zebras. Impalas worden hier mcdonaldsen genoemd ivm de M op hun kont.

Na opfrissen naar Hengel restsurant gegaan op aanbevelen van anetti. Daar is het gewoon n cafe met allemaal mensen aan de bar, geem sfeer. We maken onze belofte waar engaan weer maar Blue Muntainm ze zijn blij oms weer te zien. Na eem heerlikk diner buiten, want binnen was een feest, bedanken we de mensen met n goede fooi en een lief woordje op de bon. Dat werd demken we wel gewaardeerd. Kleine dingen... Daarma gauw douchen en naar bed. Wat een dag!